יום שני, 22 בינואר 2018

שפחתי בחיקך – חוה עציוני-הלוי

לאוהבי סיפורי התנ”ך (ולא רק) – ספר חדשה של חוה עציוני-הלוי שמספר את סיפורה של הגר שפחתה של שרה. ספר מקסים!
31/05/2015


כולנו מכירים את הסיפור של הגר השפחה שניתנה לאברהם על ידי שרה (אז עוד נקראה שרי) כיוון שהיא כבר נואשה מללדת לו יורש. להגר יש קונוטציה שלילית ביהדות בעיקר בגלל שהיא אמו של ישמעאל שנחשב על פי הקוראן כאבי העמים הערבים. שמה הוא אחד מהשמות מהתנך שלא קוראים לילדות על שמה כמו עמרי לבנים (שהיה מלך רשע).
בספר הזה הגר זוכה "לספר את סיפורה". הגר היא שפחה בארמון פרעה ושמועות מרמזות כי היא בתו הלא חוקית של פרעה הקודם. היא מתאהבת בעסד אחר ששמו שלח והם משוכנעים שהם יזכו לקשור את גורלם יחד. כל זה משתנה כאשר אברם ושרי מגיעים למצריים בגלל הרעב ששורר בארץ כנען. שרי כה יפה שאברהם חושש שאם ידעו שהיא אשה נשואה יהרגו אותו ולכן הם מצהירים כי הם אחים. פרעה כמובן מעוניין לקחת לו לאשה את שרי היפהפיה ונותן לה במתנה את הגר כשפחה. 
כאשר מתגלה האמת שרי ואברם חוזרים לארצם והגר נאלצת לחזור עמם. לשרי יש כבר אז תכניות עבור הגר היפה כי היא מבינה שאם עד עכשיו לא הצליחה ללדת כנראה כבר לא תצליח. את הסיפור אנחנו מכירים - הגר יולדת לאברם (אברהם לאחר שינוי שמו) את ישמעאל אבל שרה לא מפסיקה לרדות בה ולדרוש את בנה כאילו היה שלה. לאחר שהיא יולדת את יצחק היא מפחדת שישמעאל ינסה להרוג את בנה ודורשת לגרש אותם. רק אחרי כמה שנים היא מבינה שהנורא מכל אכן קורה אבל מי שמסכן את בנה הוא אביו ולא אחיו.
אנחנו קוראים את הסיפור פעם הראשונה מהצד של הגר - ילדה שנלקחה מביתה ומכל מה שהכירה להיות שפחה בארץ רחוקה ולא מוכרת. היא הופכת לאם אבל עוד במהלך ההריון שרה לא מפסיקה להתעלל בה עד שהיא מנסה לברוח. כאשר הם מגורשים לבסוף ממאהל אברהם היא נאלצת לראות את בנה גוסס לידה. הסיפור מציג את סיפורן של שתי נשים חזקות וחשובות בהסטוריה של עמינו וכמו בספריה הקודמים חוה עציוני-הלוי מספרת את הסיפור בצורה רהוטה וסוחפת.

ספר חובה לכל אוהבי סיפורי התנך וגם מי שלא מתחבר מדובר בסיפור יפהפה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"העדויות" מאת מרגרט אטווד

המשך סיפורה של שפחה - ספר שיישאר אתכם הרבה אחרי שתסיימו לקרוא "העדויות" מאת מרגרט אטווד 412 עמ', הוצאת כנרת זמורה ביתן...