יום שלישי, 23 בינואר 2018

השחקניות – אורלי קראוס-ויינר

קללה סינית אומרת “שיהיו לך חיים מעניינים”. דולי חלמה תמיד על חיים מעניינים אבל רק כשקיבלה אותם הבינה את משמעות הקללה
08/06/2016
השחקניות – אורלי קראוס-ויינר

471 עמ’, הוצאת אור
ז’אנר: ספרות מקור, דרמה 


אורלי קראוס-ויינר הצליחה שוב לכתוב ספק מרתק על יהדות הונגריה במלחמת העולם השניה.
מי שקרא/ה את זאבים בשלג ואהב/ה אותו כמוני חייב/ת לקרוא גם את השחקניות. כמו זאבים בשלג ורומן הונגרי גם הספ הזה מדלג בין ההווה לבין העבר.
העבר הוא סיפור יהודי הונגריה במלחמת העולם השנייה - הפרטיזנים ביערות, הסטודנטים בבודפשט, וההשרדות בגטאות ובמחנות, ואח"כ העליה לארץ והקמת המדינה.
ההווה בספר הזה מתרכז בדולי שפיצר שחקנית צעירה שסוף סוף מצליחה להגשים את חלומה ולקבל תפקיד ראשי בהצגה. הביקורות מהללות אבל החגיגה לא נמשכת זמן רב - בבוקר שאחרי היא נעצרת באשמת ניסיון לרצח.
במקביל לחקירת רצח היא נאלצת להתמודד גם עם פרידה מבן זוגה בשנים האחרונות. זה האחרון לא מרוצה מקריירת המשחק שלה וכמו שהוא מוכן להתפשר ולעזוב עבודה תובענית, כך הוא דורש ממנה. כשהיא לא מוותרת הוא מחליט לעזוב.
אל דולי מגיעה ביאטה - שכנה קשישה שבפיה סיפור מדהים לספר לדולי. מסתבר שהן קרובות משפחה, ודרך סיפוריה של ביאטה דולי לומדת להכיר צדדים בסבתא שלא ידעה עליהם, ומסתבר לה שלא סתם היא נדבקה בחיידק הבמה - התשוקה לתיאטרון חזקה אצל בנות משפחתה לאורך כמה דורות. דולי לומדת דרך הסיפורים לא רק על העבר אלא גם על עצמה וכיצד היא רוצה להמשיך בעתיד.
כמו כל ספריה של אורלי קראוס-ויינר גם את הספר הזה כיף לקרוא וקשה לעזוב. הסיפור על העבר מושך לא פחות (ולפעמים אפילו יותר) מעלילות הגיבורה בהווה, וכמו שדולי לא רצתה להפסיק לשמוע את הסיפור כך גם אני לא רציתי שביאטה תעצור.
לאורלי קראוס-ויינר 14 ספרים קודמים לספר זה. הספרים שאני מאד אהבתי:

זאבים בשלג, דיוקן הונגרי, מערבולת, התרוממות, מה שצריך לקרות


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"העדויות" מאת מרגרט אטווד

המשך סיפורה של שפחה - ספר שיישאר אתכם הרבה אחרי שתסיימו לקרוא "העדויות" מאת מרגרט אטווד 412 עמ', הוצאת כנרת זמורה ביתן...