יום שני, 22 בינואר 2018

במקרה או שלא – טלי שפירא שחטר

האם אנחנו אחראים על גורלינו או שהוא אחראי עלינו?

25/09/2015
במקרה או שלא – טלי שפירא שחטר

הוצאת טל-מיד 271 עמ’


האם מה שקורה לנו בחיים קורה במקרה או שלא במקרה? הרבה פעמים דווקא ברגעים הכי קשים שלנו אנחנו מנסים להתנחם ולהגיד "הכל לטובה" ו"כנראה שזה מה שהיה צריך לקרות". לפעמים זה באמת השלמה עם הגורל ולפעמים זה הניסיון שלנו למנף את מה שקרה למקומות טובים יותר ולדאוג שזה לא יקרה לנו יותר.
"כסף זה לא הכל בחיים". את המשפט הזה לומדת עידית על בשרה. עידית גרה בדירה גדולה ומרווחת בבניין מפנק ברמת אביב ג', אמא לארבעה, כמעט שותפה במשרד פרסום, קונה בחנויות יוקרה ומחזיקה גם מאהב.
את החופשות היא רגילה לעשות באתרי סקי מפנקים או במקומות יוקרה אחרים בעולם ועל מחלקת תיירים כמובן לא מדברים. עידית היא בת יחידה וגם דור שני לניצולי חיים מרכיב חשוב בחייה.
יום אחד הכל מתרסק. נדב בעלה נתן לחבר הכי טוב שלו להשקיע עבורו וגם שכנע עוד חברים ואנשים שעובדים איתו. ניב החבר, הסתבר כמהמר כפייתי שאיבד את כל הכסף ועכשיו לא רק שהם איבדו את כל כספם, בעלה מרגיש מחוייבות גם להחזיר לאלה ששכנע אותם להשקיע.
גם הבעלים של משרד הפרסום מחליט לתת את השותפות למישהו אחר והבחירה מפתיעה את עידית מאד. היא לחמה לקבל את הקידום ודווקא כשהיא צריכה את הכסף הבוס מתנהג כאילו היא העובדת הכי פשוטה במשרד.
במקום להשבר ו"לשבור את הכלים" עידית ונדב מחליטים לעזוב את צפון ת"א ולעבור לבית קטן בכפר יונה ולמעשה להתחיל מחדש אבל אז העבר מתחיל לרדוף אחריהם לטוב ולרע.
הספר מוגדר כ"דרמת מתח" אבל בעיני המתח בסיפור הוא רק תוספת נחמדה ולא המרכיב העיקרי בספר. אני אהבתי את המהפך שעוברת עידית שמבינה לאט לאט מה באמת חשוב בחיים. ברור שכסף יכול לעזור אבל אין כמו חיבוק של הילד שלך שגאה בך כמו שעידית חווה עם בתה מיכל.
מבחינתי משפט המפתח בספר הוא משפט שכל אחד מאיתנו יכול לקחת לחיים - "כאב זה סימן טוב שנפרדים מזבל".
הספר כתוב בצורה קלילה וכיפית לקריאה ואם לא הייתי יודעת לא הייתי מנחשת שזה ספר ביכורים.

הסופרת טלי שפירא-שחטר שזהו ספרה הראשון נשואה ואם לשלושה מתגוררת כיום בקרית אונו עברה סיפור דומה לסיפור של הדמות הרשאית בספרה. אדם קרוב למשפחה פגע באמונם והם חוו משבר כלכלי גדול. הנסיבות הביאו אותה לעבור שינוי גם בחיים המקצועיים וגם באישיים - היא התפנתה יותר לילדיה ולעצמה, הורידה ממשקלה ושנתה את אורח חייה. "במקרה או שלא" הוא כאמור ספרה הראשון




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"העדויות" מאת מרגרט אטווד

המשך סיפורה של שפחה - ספר שיישאר אתכם הרבה אחרי שתסיימו לקרוא "העדויות" מאת מרגרט אטווד 412 עמ', הוצאת כנרת זמורה ביתן...