יום שלישי, 23 בינואר 2018

הפלא של אנה – אמה דונהיו

רומן פסיכולוגי על כוחם של הדת והאמונה בחייהם של האנשים הפשוטים
28/05/2017
הפלא של אנה – אמה דונהיו
ז’אנר: דרמה, רומן פסיכולוגי
333 עמ’ מודן הוצאה לאור ואריה ניר הוצאה לאור



ליב רייט, אחות אנגליה, מקבלת הצעת עבודה לשבועיים בכפר אירי נידח. היא בטוחה שהיא מגיעה למשימה רגילה של אחות – להשגיח על חולה עד להבראתו או חלילה להקל עליו ועל משפחתו עד למותו של החולה.
כשהיא מגיעה לכפר ופוגשת את הרופא מסתבר לה שהעבודה שונה לגמרי ממה שצפתה. בכפר מתגוררת משפחה עם ילדה קטנה כבת 11 ששמה אנה. לטענת הילדה ומשפחתה אנה הפסיקה לאכול לפני ארבעה חודשים ביום הולדתה ה- 11 ומאז דבר לא נכנס אל פיה.
בעקבות מאמר שמפרסם רופא הכפר מחליטים אנשי העיירה להקים וועדה שתקבע האם אנה ומשפחתה מרמים או דוברי אמת. הם שוכרים את ליב ועוד נזירה כדי שישמרו על הילדה במשמרות ויחוו את דעתן המקצועית על מה שמתרחש בבקתת המשפחה.
במקביל אנשים מכל רחבי אירלנד ששמעו על ילדת הפלא מגיעים לכפר במטרה שאנה תברך אותם  כי היא “ילדת האלוהים”.
התקופה בה מסופר הסיפור היא סוף המאה התשע עשרה, תחילת המאה העשרים – תקופה בה האירים הקתוליים היו מאמינים קיצוניים וכל דבר מתקבל כ”רצון האל”.
ליב לא מאמינה לרגע שאנה יכלה לשרוד ארבעה חודשים ללא שכל מזון יגיע אל פיה והיא מנסה בכל כוחה להוכיח זאת אך אנה ממשיכה לא להכניס דבר אל פיה ללא הסבר מתקבל על הדעת.
הילדה באמת ובתמים מאמינה שהאל הוא זה שהחליט שהיא אינה זקוקה למזון גשמי והיא לרגע לא מפסיקה להתפלל -בעיקר על נשמתו של אחיה שמת.
ליב בטוחה שמישהו כאן מרמה ואם זאת לא אנה – אז מישהו מבני משפחתה או הקרובים לה. אבל מצד שני היא מתאהבת בילדה הקטנה שדועכת מול עיניה והיא אינה מצליחה לעצור את מה שעלול לקרות לה. כדי לנסות ולהבין מה באמת קורה לאנה, היא נעזרת בעיתונאי עיקש כמוה ויחד הם מנסים לברר את התעלומה.
הספר לא קל לקריאה והקטעים שמתארים את הדרדרות בריאותה של אנה הקטנה קורעים את הלב. לי זה הזכיר סיפורים על כת האמיש שמסרבים לתת לחולים תרופות ומאמינים שאלוהים יחליט מי יחיה ומי ימות.
מאד אפשר להזדהות עם ליב שרק רוצה להציל את הילדה ואינה יכולה לעשות דבר אל מול משפחתה ובני הכפר שדבקים באמונתם ולא מעניין אותם את מי האמונה הזו רומסת בדרך.

אני חילונית ולכן היה לי קשה להבין את אנשי הכפר ומשפחתה של אנה וכל מה שרציתי זה שליב תציל את הילדה הקטנה. ייתכן ואנשים מאמינים יותר ממני יראו בספר גם צדדים אחרים ויצליחו להבין כיצד משפחה נותנת לאמונה ולדת להשתלט להם על כל פיסה קטנה בחיים ובמוות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"העדויות" מאת מרגרט אטווד

המשך סיפורה של שפחה - ספר שיישאר אתכם הרבה אחרי שתסיימו לקרוא "העדויות" מאת מרגרט אטווד 412 עמ', הוצאת כנרת זמורה ביתן...