יום שלישי, 23 בינואר 2018

זאב בשטאזי - דיוויד יאנג

איך אפשר לפענח מקרה רצח כשאינך יכול לחקור את החשודים? פרשיית רצח וחטיפה התרחשת מאחורי מסך הברזל בגרמניה המזרחית, מדינה בה על פי השלטונות אין פשיעה והכל טוב


זאב בשטאזי - דיוויד יאנג
ז'אנר - מתח
348 עמ', הוצאת פן וידיעות ספרים


בספר הקודם "ילדי השטאזי" הכרנו את קארין מולר אוברלויטננט (סגן או סגן משנה) במשטרת ברלין. היא פענחה את התעלומה אבל בדרך הרגיזה כמה אנשים שלא כדאי להרגיז אותם והיא מוצאת עצמה מחלקת דוחות נהיגה וחוקרת גנבים פשוטים.
היא מקבלת הזדמנות לחזור למקרי רצח אבל לא בברלין, היא נשלחת לעיר החדשה האלה-נוישטאדט כדי לעזור למשטרה המקומית בתעלומת העלמותם של שני תינוקות - זוג תאומים בן ובת.
קארין מגיעה לעיר מלאת מוטיבציה לפתור את המקרה אבל אז מסתבר לה שהדבר לא כל כך פשוט. השטאזי (המשטרה החשאית של מזרח גרמניה) הנחתה את המשטרה המקומית לא לעורר בהלה בציבור. הם צריכים לחקור את המקרה בלי לגלות לאף אחד בעיר מה קורה, בלי אפשרות לחקור חשודים ובלי אפשרות לערוך חיפושים בבתים.
בגרמניה המזרחית של אותה תקופה (שנות השבעים) הכל היה מושלם. לא הייתה אבטלה, לא היה פשע, אין חסרי בית שמתגוררים ברחובות. לכולם יש עבודה וכולם מרוצים. כך לפחות המדינה מציגה ואסור לערער על הקביעה הזו.
האלה-נוישטאדט היא עיר חדשה שכמאה אלף היו מתוכננים להתגורר בה וכולם בדירות משלהם (לא מובן מאליו במדינות הגוש הקומוניסטי) עם שירותים קהילתיים מסביבם. עיר חדשה שתוכיח שהחזון הקומוניסטי טוב יותר מהמערב המושחת.
קארין עצמה מאמינה ברפוביליקה בה היא גדלה וחונכה ומנסה בכל כוחה מצד אחד לא להפר את ההוראות ומצד שני לנסות ולהגיע לחוטף הילדים לפני שיהיה מאוחר מדי. במקביל היא מנסה לשקם את חייה אישיים לאחר שנאלצה להתגרש מבעלה שערק למערב, ומנסה להבין את היחס הקר של אמה ואחותה אליה.
מה שמייחד את סדרת הספרים הזו (די ברור שיהיה לפחות עוד ספר אחד אם לא יותר) היא ההצצה שאנחנו מקבלים לעולם המסתורי של גרמניה המזרחית.
העם ששלט ברוב עמי אירופה לתקופה קצרה נכבש באכזריות על ידי הרוסים ונאלץ להדחיק את זוועות המלחמה, גם מה שהוא עשה וגם מה שעשו לו בסוף המלחמה. הסיפור מתרחש הפעם לא בברלין ונותן לנו הצצה לעיר חדשה שבנה המשטר הקומוניסטי. כיצד הוא דואג לכל השרותים הדרושים והחיוניים לקהילה לפרוח. כל אחד מקבל דירה בהתאם לגודל משפחתו אבל דירה למשפחה, ולא כמה משפחות שחולקים דירה יחד. יש רכבות שפועלות עשרים וארבע שעות כדי לכל הפועלים במפעלים הקרובים לעיר יוכלו להגיע ולחזור בכל משמרת שהיא.
הממשלה מציגה את העיר כפסגת התגשמות החלום הקומוניסטי ומקרה פשע כמו חטיפת התינוקות היא מקרה שלא יכול להתרחש במקום מושלם כזה.
ספר מתח מצויין שמכניס אותנו לעולם המרתק והמסקרן של מזרח גרמניה באמצע שנות השבעים. זהו הספר השני בסדרה אך ניתן לקרוא אותו בפני עצמו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"העדויות" מאת מרגרט אטווד

המשך סיפורה של שפחה - ספר שיישאר אתכם הרבה אחרי שתסיימו לקרוא "העדויות" מאת מרגרט אטווד 412 עמ', הוצאת כנרת זמורה ביתן...