יום שישי, 9 בפברואר 2018

כותבת הנאומים - מגי אוצרי

מה עושה עיתונאית כשהיא מגלה מידע חשוב על המועמדת המובילה בבחירות? האם היא מפרסמת בידיעה שהיא תהרוס את המועמדת שהיא מעריצה, או שותקת? מה שהיא לא תבחר לעשות, היא למעשה תקבע את גורל הבחירות



כותבת הנאומים - מגי אוצרי
ז'אנר - ספרות מקור, דרמה
286 עמ' הוצאת כנרת זמורה ביתן


עיתונאי קטן שלי - אריק איננשטיין:

הם כותבים בעיתונים
מה שהם רוצים
מסרסים מלכלכים בלי שום רחמים
נכנסים אל המיטות
מציצים מהחורים
ואין מה לעשות
אין פה רחמים

לי-את קנולר היא כתבת פוליטית באתר חדשותי לא מן הגדולים במיוחד וגם היא כמו האתר, נחשבת ככשילון גם בתחום הקריירה שלה וגם בתחום האישי.

לי-את היא בת יחידה למשפחה רמת שרונית אשכנזית ומבוססת, שבהחלט אפשר לקרוא לה ילדת שמנת. היא מנסה למרוד בעולם אליו היא שייכת ומהווה אכזבה תמידית להוריה הבורגנים.

בתור כתבת פוליטית היא מסקרת תמידית את דוקטור לאנה ביטון - הכוכבת של בחירות 2015. 

ללאנה, שהפכה מילדת רחוב לתקווה החדשה של הציבור המזרחי במדינה, יש סוד גדול שיכול להרוס את כל מה שהיא בנתה, ולכל מה שהיא מתיימרת להיות.


לי-את מקבלת שיחת טלפון מוזרה ובה מידע חדש על הגיבורה שלה - על לאנה. היא מתחילה לחקור ולחפור ומגלה שהמידע נכון ויותר מכך, אם הוא ייתגלה הוא יהרוס את כל מה שלאנה בנתה. המידע הזה יהרוס לא רק את חייה הפוליטיים אלא גם את חייה האישיים.

הספר הזה נוגע בכמה נושאים כאובים בחברה הישראלית. קודם כמובן ב"זכות הציבור לדעת". האם באמת זכותו של הציבור לדעת הכל על אנשי הציבור?
איפה עובר הגבול - האם דברים שלא קשורים לאופן תפקוד נציג הציבור גם זכות הציבור לדעת? 

הנושא הכאוב השני שהספר נוגע בו הוא העדתיות בישראל. למרות שעברו כבר 70 שנה מאז הקמת המדינה עדיין יש אנשים שמתעסקים בשאלה - "מאיזה מוצא את/ה?" ולפי התשובה מסווגים את האדם.

אנחנו יכולים לספר לעצמינו כמה שנרצה שהיום זה כבר לא ככה אבל גם במערכת הבחירות האחרונה וגם בזו שתבוא, נושא האשכנזים מזרחיים תופס מקום נכבד. 
ועל הגל הזה בדיוק רוכבת לאנה ביטון שהסקרים מנבאים לה יותר מעשרים מנדטים מה שיביא אותה להיות לשון מאזניים בהרכבת הממשלה.

לי-את ולאנה, שתי נשים משני עברי המתרס של החברה הישראלית. אחת אשכנזיה מבית הכי בורגני שיש, והשניה פנתרה מרוקאית, שלא תתן לשום דבר ולאף אחד לעצור אותה להגיע לאן שהיא רוצה להגיע.

שתי הדמויות המרתקות הללו שונות בכל כך הרבה תחומים שרק אחת תוכל לשרוד. או שאולי האמת תהרוס את שתיהן?

ספר מצויין שמעבר לסיפור הטוב שבו נותן לנו גם סוג מראה על החברה בה אנו חיים היום בארץ

ואי אפשר בלי השיר של אריק איינשטיין:















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"העדויות" מאת מרגרט אטווד

המשך סיפורה של שפחה - ספר שיישאר אתכם הרבה אחרי שתסיימו לקרוא "העדויות" מאת מרגרט אטווד 412 עמ', הוצאת כנרת זמורה ביתן...