יום שלישי, 23 בינואר 2018

להקיף את השמש - פולה מקליין

סיפור יפהפה שמשלב שני דברים שאהובים עלי - סיפור על אשה חזקה ששוברת את המוסכמות הקיימות, ומרחבי אפריקה האינסופיים.


להקיף את השמש - פולה מקליין
ז'אנר - דרמה
הוצאת ידיעות ספרים


אני מאד אוהבת סיפורים על אפריקה. הייתי בקניה לפני כמעט 21 שנה כולל ספארי קצרצר ותמיד ידעתי שאני אחזור לעוד. זה לקח 19 שנה אבל בסוף זה קרה ולפני כמעט שנתיים נסענו לטיול משפחתי לספארי בטנזניה. זה היה כל מה שזכרתי ועוד. המרחבים העצומים של הסרנגטי הם משהו שאי אפשר אפילו להתחיל לדמיין.
ישנו בלודג'ים מהממים שהנוף שנשקף מהם הוא עוצר נשימה. באחרון שבהם אפילו הגיעו אלינו זברות לבריכת השחייה, ובלילה השמיים מוארים במיליוני כוכבים. יש באפריקה משהו מיוחד שנכנס לך ללב (ולא רק אבק). לראות את החיות במקומן הטבעי ולא מאחורי כלובים או שערי בטון גדולים, לראות אותן מתנהגות כפי שהטבע מכתיב להן ולא לפי שעות ההאכלה או טיפול של בני האדם - אין למראות האלה תחליף.
כשהבנתי שהספר מדבר על קניה מצד אחד ועל אישה חזקה מצד שני, היה לי ברור שאני חייבת לקרוא אותו והוא אכן לא אכזב.
בריל מרקהאם נולדה באנגליה ועקרה עם משפחתה בגיל צעיר לקניה כשהיא הייתה בת חמש בלבד אמא נוטשת אותה ואת אביה וחוזרת לגור באנגליה. בריל גדלה כילדת טבע פראית שרגילה לעשות מה שהיא רוצה.
בעידודו של אביה היא מחליטה להיות מאמנת סוסים אך זה לא כך כך מקובל בתחילת המאה הקודמת, שבחורה תהיה בתפקיד גברי ותצליח במקום שגברים אחרים לא מצליחים.
הדרך אינה פשוטה לבריל אבל בעזרת נחישות ועקשנות היא לאט לאט מפלסת את דרכה לצמרת. י ששולט בקניה באותן שנים אלה הם האירופאים ועיקר הבריטיים שמנסים להביא לקניה את חוקי החברה הנוקשה כפי שהם מכירים מבית. החוקים הללו לא מאד מתאימים לבחורה הצעירה שגדלה לפי חוקי הטבע ולא לפי חוקי החברה. מצד אחד היא מסקרנת את כולם שרואים בה משהו חדשני ופראי ומצד שני, הם כופים עליה לקבל את החוקים שלהם אם ברצונה להיות חלק מהם ולהצליח.
בריל מעורבת במשולש אהבים עם צייד חיות הפרא דניס פינץ' האטון והסופרת קארן בליקסן שסיפורם תועד בספר ובסרט "זכרונות מאפריקה". בעקבות סיפור האהבה הסוער אך הכושל בריל מבינה שהייעוד האמיתי שלה הוא לא הסוסים שעד עכשיו היו עיקר חייה, אלא השמיים ומה שמסתתר בהם. היא מחליטה להיות טייסת ושום דבר לא יעצור אותה ברגע שהיא החליטה.
יש קטע בספר בו מתואר מפגש לא נעים במיוחד בין בריל לבין אריה שניסו לביית אותו. בריל מבינה שהאריה לא אשם במה שקרה, הוא בסך הכל עשה מה שטבעי לו. וכל גם היא - היא בסך הכל עושה מה שבא לה בצורה טבעית ופורצת את הגבולות שהחברה מציבה לה.
ממליצה בחום לקרוא את הספר.
ממליצה גם לנסוע לספארי בטנזניה ובקניה. קצת תמונות שאולי יעשו לכם חשק:
נדידת העדרים בסרנגטי

מלך החיות
הזברות מגיעות לביקור בבריכה. צילום: איתי רובינשטיין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"העדויות" מאת מרגרט אטווד

המשך סיפורה של שפחה - ספר שיישאר אתכם הרבה אחרי שתסיימו לקרוא "העדויות" מאת מרגרט אטווד 412 עמ', הוצאת כנרת זמורה ביתן...