יום שני, 22 בינואר 2018

הספר הזה הוא עליך/קלייר קנדל

כשאת אומרת לא למה את מתכוונת” כתב דן אלמגור לפני יותר מ- 50 שנה. האם משהו השתנה מאז? מותחן פסיכולוגי מצויין על בחורה שאמרה לא לבחור הלא נכון…


כשאת אומרת "לא", למה את מתכוונת?
למה את מתכוונת, כשאת אומרת "לא"?
אם ה"לא" הוא "לא", ובאמת אולי הוא רק "אולי,
אך לא כעת", או שהלא הוא רק "עוד לא"
אולי הוא "או" אולי הוא "בוא"
כי את אומרת "לא" כל כך בחן,
שהוא נשמע לי עוד יותר מזמין מ"כן"

דן אלמגור 1962. לצערינו אי אפשר להגיד שהרבה השתנה מאז.
קלאריסה הכירה את רייף במקום עבודתה אך מזה כמה חודשים הוא עוקב אחריה ומטריד אותה. הוא נמצא בכל מקום והיא אינה מצליח להתחמק ממנו. היא מוזמנת לשמש במושבעת בבית משפט למשפט שייערך שבעה שבועות ומקווה שכך היא תצליח להתחמק מפניו. בעקבות המשפט היא מבינה שעליה לתעד כל דבר כדי שהמשטרה תאמין לה אחרת היא עלולה לשלם בחייה.
התחלתי את הספר אתמול בבוקר - ראיתי שיש לי רבע שעה פנויים והתחלתי כדי לראות האם הוא באמת טוב כמו שקראתי עליו בסקירות. אחרי חצי שעה הבנתי שאני כנראה קצת אאחר לעבודה כי לא יכולתי לעזוב אותו. מהרגע שחזרתי הבייתה פשוט הייתי חייבת לסיים אותו! חוויות הקריאה שלו הייתה לא פשוטה - הרגשתי שכל הגוף שלי מכווץ מפחד ומלחץ מה יקרה עכשיו והאם הוא יתפוס אותה או שהיא תצליח להתחמק ממנו - כתוב כל כך טוב שממש הרגשתי שאני חווה איתה הכל.
הספר מפחיד ומטריד לא רק בגלל העלילה שלו אלא בגלל שזה יכול לקרות לכל אחת ולא תמיד המשטרה יכולה לעשות משהו עד שזה מאוחר מדי. אני מאמינה שכמו שהרבה מאיתנו נתקלנו בהטרדות מיניות מי בהטרדה קטנה וכאילו סתמית ומי חלילה יותר, הרבה נשים גם עוברות סוג של הטרדה כזו ולפעמים זה מחמיא ולפעמים זה כבר מפחיד ומטריד, ולא ניתן לדעת מי יבין את המילה "לא" ומי יחשוב שזה סתם משחק ו"את לא באמת מתכוונת לזה".
קצת לגבי שמות הגיבורים והאסוציאציות שלהם לגבי לפחות:
שם המטריד - באנגלית שמו RAFE שיותר מזכיר קיצור לרפאל ובעברית המתרגמת רושמת רייף - אני מאוהבי המדע הבדיוני בכלל והסדרה סטארגייט בפרט ובסדרת הבת סטארגייט אטלנטיס לאויבים הגדולים של המין האנושי קוראים WRAITH  ובתרגום העברי רייף. הם ניזונים משאיבת החיים מבני האדם. לא יכול היה להיות שם מתאים יותר מזה...
שם הגיבורה - כל פעם שרייף קורא בשמה של קלאריסה זה הזכיר לי את שתיקת הכבשים בו חניבעל קורא לה בקול מצמרר "קלאריסססס".

מותחן פסיכולוגי אחד הטובים שקראתי!






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"העדויות" מאת מרגרט אטווד

המשך סיפורה של שפחה - ספר שיישאר אתכם הרבה אחרי שתסיימו לקרוא "העדויות" מאת מרגרט אטווד 412 עמ', הוצאת כנרת זמורה ביתן...